Proloterapi

PROLOTERAPİ NEDİR ?

Proloterapi vücudumuzdaki hasar görmüş olan dokulara ‘’dextroz’’ adı verilen solüsyonun enjeksiyonu ile doku iyileşme ve yenilenme sürecinin başlatılmasıdır. Enjeksiyonlar zedelenmiş, aşınmış, güçleri azalmış tendon, bağ doku ve eklemlere yapılır. Bu bölgelerde oluşturulan reaksiyon doku tamir mekanizmasını tetikleyerek, kıkırdak-bağ doku-tendon gibi yapılarda kollajen denilen güçlü faktörlerin oluşumunu artırır. Hasara uğramış ya da yıpranmış dokuların tamir edilip yenilenmesi sağlanarak hem ağrının nedenini ortadan kalkar hem de daha güçlü yapılar oluşur. Proloterapi kortizol enjeksiyonu veya ağrı kesici bir yöntem değildir. Aksine yapılan enjeksiyon sonrası sıklıkla mevcut ağrılarda artma görülür. Bu durum beklenmeyen bir yan etki olmayıp iyileşmenin başladığını göstermektedir. Diğer enjeksiyon yöntemlerinin aksine proloterapinin çok fazla yan etkisi yoktur. Nadiren alerji, enfeksiyon ve sinir hasarı gibi riskleri mevcuttur.

PROLOTERAPİNİN TARİHÇESİ

— Proloterapinin kökeni 2000 yıl öncesi, Hipokrat dönemine dayanır. Hipokrat yaralı bir askeri tedavi etmek için omzuna enjeksiyon yerine, kızgın demir batırma yöntemini kullanmıştır. 2.Dünya Savaşı’ndan önce Amerika’da Earl Gedney’in yeni ligament doku gelişimini uyaran bir teknik bulmasıyla ortaya çıkmıştır (Gedney 1937). George Hackett, Dr. Gedney’in metodlarının üzerine koyarak tekniği proloterapi ismiyle türetmiştir (Hackett 1958). 1930’lu yıllarda ABD’de uygulanmaya başlansa da Prolotherapy kelimesi ilk olarak proloterapinin babası olarak bilinen Dr. George Hackett  tarafından 1950 yılında kullanılmıştır. Dr. Gustav Hemwall (Dr. Hackett’in ilk öğrencisi) Proloterapiyi öğrenmek için Dr. Hackett ile birlikte çalışmıştır.Dr. Hemwall 1989 yılında ölünceye kadar dünyaya proloterapiyi öğreten kişi olmuştur.

—

HANGİ HASTALIKLARDA KULLANILIR ?

Günümüzde proloterapi enjeksiyonları gonartroz (diz kireçlenmesi), koksartroz (kalça kireçlenmesi), kronik bel-boyun ağrısı, bel kayması, tendinit ve çeşitli eklem-kemik-bağ dokusu problemlerinde başarı ile kullanılmaktadır (,). Bu tedavi yöntemi ile ilgili kanıt düzeyi yüksek çalışmalar her geçen gün artmaktadır (1,,). Ülkemizde Proloterapi geleneksel tamamlayıcı tıp yöntemlerinden birisi olup eğitimleri sağlık bakanlığı tarafından verilmektedir. hekimler sertifikasyon programına tabi tutulmaktadır.

PROLOTERAPİ VE EGZERSİZ

Proloterapi uygulandığı bölgede özellikle kemik bağ-doku bileşkesini iyileştirir. Bu bölgenin maksimum fonksiyonu için verilen egzersizler düzenli olarak yapılmalıdır (3). Toplumumuzda egzersizle ilgili yanlış bir algı mevcuttur. Aşırı yürüyüş, koşma veya günlük aktivitelerin fazla olarak yapılması egzersiz değildir. Kişinin gün içinde çok yoğun olması, yürümesi yada çok yorulması egzersiz yaptığı anlamına gelmez. Egzersiz verilen bütün hareketleri düzenli olarak günde üç öğün (sabah-öğle-akşam ve 10 tekrarlı olarak yapmaktır.

TEDAVİYE GELİRKEN

Proloterapi diğer enjeksiyon yöntemlerinden farklıdır. Bu yüzden tedaviye gelecek kişilerin tedavi sürecini çok iyi anlamaları ve önerilere eksiksiz uymaları gerekir. Bir gece önce banyo ve vücut temizliği yapmak iğne yapılacak bölgede enfeksiyonlara karşı koruyucudur. Ağrı kesici ilaçlar 3 gün önceden kesilmelidir. Kan sulandırıcı ilaçlar iğne sonrası kanamayı artırdığından bu ilaçların ilgili branşlarla görüşülerek düzenlenmesi gerekmektedir. Tedavi uygulanacak bölge ile ilgili tetkikler ( varsa MR raporu, tedavi planı vs..) hasta yanında bulundurulmalıdır.

TEDAVİ SONRASI DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

İğnenin yapıldığı 1. gün saat başı 10 dakika (ince bir bezin üzerinden) buz uygulanmalı İğne sonrası 2. , 3. ve 4. gün 4 saate bir 15 dakika sıcak uygulama yapılmalı ve ağrı olursa 6 saatte bir adet Parol tablet alınmalı Normalde kullanılan kalp, tansiyon, şeker ve tiroid ilaçları varsa aynen kullanılmaya devam edilmeli Parol haricinde ağrı kesici ilaç kesinlikle alınmamalı, aşırı ağrılı durumlarda acil servise başvurularak proloterapi yapıldığı ilgili hekime belirtilmeli İğne yapıldıktan sonra 3 gün istirahat edilmeli, 3 gün sonra egzersizler yapılmaya başlanmalı Yapılan iğne tedavisi sonrası sıklıkla mevcut ağrılarda artma görülür. Bu durum iyileşmenin başladığını göstermektedir. Endişelenmeyiniz. İğneden sonra bol su, meyve (B ve C vitamini) ve iyileşmeyi artırmak ve kemik - bağ dokusunu güçlendirici Kalsiyum, Çinko, Magnezyum, Vitamin D, (3 AY) alabilirsiniz. Ayrıca ekmeği azaltarak proteinli yiyecekler tüketin

PROLOTERAPİNİN BİLİMSEL DAYANAĞI

1987’den beri yapılan retrospektif ve çift körleme çalışmalar proloterapi kullanımını bilimsel olarak desteklemiştir. PubMed'e 'prolotherapy' yazıldığında 159 bilimsel çalışma bulunmaktadır.

30 adet klinik çalışmanın 11 tanesi diz proloterapisi ile ilgilidir.

8 çalışma bel-boyun proloterapisi ile ilgilidir.

3 çalışma omuz proloterapisi ile ilgilidir.

PROLOTERAPİ İLE İLGİLİ BİLİMSEL YAYINLARIM