Kalça Hastalıkları

KALÇA EKLEMİNDE KİREÇLENME

Kalça eklemi vücudun ağırlığını taşıyan en önemli eklemlerdendir. Çok hareketli bir eklem olup bu hareketleri kolayca yapabilmek için kalın bir kıkırdak tabaka ile kaplıdır. Eklemin bir tarafını uyluk kemiğinin topuz şeklindeki başı diğer tarafını leğen kemiğinin fincan şeklindeki çukur kısmı oluşturur. Eklemin iç yüzeyini kaplayan kıkırdak yapı bu iki kemiğin birbiri üzerinde ağrısız ve en az sürtünme ile birbiri üzerinde hareket etmesini sağlar. Eklem içindeki bu kıkırdak yüzey herhangi bir sebeple aşınıp yapısı bozulduğunda eklem hareketleri sırasında sürtünmenin de artmasıyla eklem ağrıları ortaya çıkar. Bu hastalığın görüldüğü kişilerin kalça röntgeni değerlendirildiğinde normalde olması gereken yaklaşık 1 cm genişliğindeki şeffaf alan kaybolur ve kemiklerin birbirine sürtünmeye başladığı görülür ve bu görüntü halk arasında kireçlenme olarak adlandırılır. Yani bu hastalık eklemin kıkırdağının yıpranması , yaşlanması , sert ve kaygan özelliğini yitirmesi hastalığıdır.

Hastalığın Belirtileri

Yürüme ve merdiven inip çıkma sırasında ve sonrasında kalça ekleminde ağrı. Hava değişiminden önce veya hava değişimi sırasında kalça ekleminde ağrı. Ağrı hastalığın başlangıç döneminde hareketle artar ve istirahatle azalır. Hastalık ilerledikçe ağrı basit günlük işler yapılırken bile dayanılmaz hale gelebilir. Daha ileri dönemlerde gece uykudan uyandıran ve sürekli hale gelen ağrılar oluşabilir. Eklemin hareket kabiliyeti kısıtlanabilir. Ağrının şiddeti her zaman aynı değildir. Hiçbir nedene bağlı olmaksızın bir anda kaybolup bir anda ortaya çıkarak günler haftalar hatta aylarca şiddetli ağrılar ortaya çıkabilir. Ağrı dışında eklemde şişlik, tutukluk, sertlik, hareket ile eklemden gelen çıtırtı sesi, eklem hareketlerinde kısıtlanma, şekil bozukluğu olabilir. Sabah tutukluğu ya da istirahat sonrası hareket kısıtlılığı görülebilir. Sabah tutukluğu kısa sürelidir; 15-20 dakikayı geçmez.

Hastalığın Tanısı

Detaylı bir fizik muayene ve kalça röntgeni ile eklemin değerlendirilmesi genelde tanı koymak için yeterlidir. Eğer hastalık çok başlangıç aşamasındaysa tanı MRG ile de desteklenebilir. Radyolojik bulgular ile hastanın ağrı şikayetleri orantılı olmayabilir.

Hastalığın Tedavi Yöntemleri

Tıbbi Tedavi: Hastalığın erken evrelerinde ameliyat gerekmeden çeşitli tedavi yöntemleri uygulanarak hastalığın ilerlemesini yavaşlatabilir. İlk olarak yapılması gerekenler; Eklemin taşıdığı yükün azaltılması (bunun için sıkı diyet yapılarak kilo vermek gerekebilir). Düzenli fizik aktivite (Özellikle yüzme ve su aerobiği). Anti-romatizmal ve anti-enflamatuar ilaçlar kullanılabilir. Hastalığın ileri evrelerinde destek (baston) kullanılması önerilebilir. Eklem içi enjeksiyon tedavileri (PRP, Sodyum hyalüronat, proloteapi)

Cerrahi Tedavi:  Çok ileri evrelerde tıbbi tedaviye yeterli yanıt alınamayan hastalarda bütün kalça protezi ameliyatı uygulanabilir.

KALÇA EGZERSİZLERİ